După lupte seculare care au început la 01.01.2007 prin introducerea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, trecând şi prin OUG nr. 50/2008 declarată de nenumărate ori ca fiind contrară TFUE de chiar CJUE dar şi anterior de către instanţele din România, Parlamentul României din epoca lui decembrie 2011 a găsit soluţia ideală pentru ca taxa auto să nu mai poată fi combătută. Astfel, din străfundurile necesităţii de fonduri la bugetul de stat s-a născut Legea nr. 9/2012 care a înlăturat discriminarea prevederilor anterioare şi a stabilit, printr-o exprimare demnă de tehnica abstractului, că noua taxă – cea pentru emisiile poluante – va fi achitată şi de către cetăţenii care achiziţionează autovehicule second hand de pe teritoriul României şi pentru care nu s-a achitat niciodată nici taxa de primă înmatriculare şi nici taxa pe poluare. La scurt timp după intrarea în vigoare a taxei pentru emisiile poluante prevăzută de Legea nr. 9/2012, regretabilul ministru Laszlo Borbely anunţa public că taxa pentru emisiile poluante se va suspenda parţial exact pentru cei care o făceau să nu mai fie discriminatorie. Astfel s-a născut prima ordonanţă de urgenţă din anul 2012. Pentru binele poporului, limitându-şi setea de bani la bugetul de stat, s-a dispus ca prevederile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 9/2012 să fie suspendate până la 1 ianuarie 2013 (care va veni după alegeri). Totodată s-a dispus ca persoanele care au plătit taxa pentru emisiile poluante în perioada mai scurtă de o lună în care a fost în vigoare legea plină, taxă achitată pentru autoturisme second hand înmatriculate anterior pe teritoriul României, să primească banii înapoi. După alte lupte seculare din timpul tumultuosului an de graţie 2012, Parlamentul a ajuns la sfârşit de vară în octombrie la măiastra concluzie că OUG nr. 1/2012 trebuie aprobată exact în forma în care o emisese Guvernul. Preşedintele nu a putut decât să fie de acord. De aici şi până la titluri din presă ca acesta sau acesta sau acesta, pasul spre prăpastie a fost foarte mic. Deoarece presa liberă din România nu se preocupă decât de o continuă campanie electorală, indiferent de culoarea politică, în prag de alegeri parlamentare aceasta anunţă cu litere de-o şchioapă că taxa auto s-a suspendat şi că şoferii vor primi banii înapoi. Pe româneşte şi pe scurt, în concluzie: cei care au plătit taxa auto în ianuarie 2012 pentru maşini second hand deja înmatriculate pe teritoriul României au dreptul să li se restituie pe cale administrativă sumele plătite încă de la intrarea în vigoare a OUG nr. 1/2012 iar nu începând cu momentul aprobării acesteia – octombrie 2012. Celelalte persoane care au achitat taxa începând cu anul 2007 pentru autoturisme second hand înmatriculate anterior într-un stat membru al UE trebuie să se adreseze instanţelor de judecată.
Bun, mă (vă) veţi întreba: şi care e noutatea? NICIUNA! OUG nr. 1/2012 care produce efecte din februarie 2012 până în ianuarie 2013 a fost aprobată prin lege exact în forma în care a emis-o Guvernul. Wag the Dog, Charlie!
Faptul că, pe de o parte presa a vehiculat ideea suspendării taxei şi a restituirii administrative a tuturor sumelor achitate iar pe de altă parte că unii jurişti au crezut şi/sau cred asta fără să consulte actul normativ sau să aştepte publicarea sa în monitorul oficial nu face decât să-mi întărească refuzul de a citi presă respectiv convingerea că expresia doi jurişti – trei păreri ar trebui să fie înlocuită pe alocuri cu una nouă: doi jurişti – trei ziarişti.